14 juli 2020

In gesprek met young professional Maaike Bruggeling van CGI

NextGen, het jongerennetwerk van NLdigital, zet zich in om de digitale sector positief op de kaart te zetten en jong talent een podium te bieden om zich te kunnen profileren. Maar wie zijn nu die young professionals die werken bij de lidbedrijven van NLdigital? In een serie van interviews geven we je een kijkje in wie ze zijn en wat ze doen. Deze keer gingen we in gesprek met Maaike Bruggeling, UX Designer bij CGI.

Kun je kort iets vertellen over jezelf?

“Hoi! Mijn naam is Maaike Bruggeling, een bezig bijtje met veel te veel hobby’s, sporten en interesses. Het meest hou ik van fotografie, zeilen, fitness en met vrienden zijn. Daarnaast ben ik momenteel al twee jaar werkzaam bij CGI als UX Designer en neem ik jullie hier graag even in mee”.

Hoe ben je in de tech industrie begonnen?

“Zeven jaar geleden moest ik de keuze maken waar ik wilde gaan studeren. Iets wat ik moeilijk vond om te beslissen, aangezien ik dacht dat ik de rest van mijn leven aan die keuze vast moest zitten. Ik heb verschillende opties overwogen, van rechercheur tot psycholoog naar binnenhuisarchitecte. Maar altijd heb ik wel geweten dat ik iets creatiefs wilde doen, dingen wilde onderzoeken en met mensen bezig wilde zijn. Op een open dag bij De Haagse Hogeschool kwam ik per ongeluk de opleiding Communicatie en Multimedia Design tegen. Een opleiding waar ik mijn creativiteit kon uiten, onderzoek kon doen en met mensen bezig kon zijn. Ik meldde mij aan voor de proefstudeerdag en was verkocht.

Tijdens mijn studie heb ik bij verschillende full-service technische bedrijven gewerkt. Ik heb hierdoor bewondering gekregen voor wat er mogelijk is met techniek en hoeveel problemen we hiermee in de wereld kunnen oplossen. En vooral wanneer we dit combineren door met gebruiksvriendelijke oplossingen te komen ben ik helemaal blij”.

Wat maakt jou trots om te werken voor CGI?

“Na mijn studie ben ik als UX Designer bij CGI binnen gekomen, een junior die de basis van haar vak wist en dit nog zelden in de echte wereld had kunnen inzetten. CGI bood mij de mogelijkheid door meteen mee te draaien in gave projecten bij leuke bedrijven. Zo heb ik in twee jaar tijd voor heel veel verschillende klanten kunnen werken en heb ik een brede ervaring kunnen opbouwen. CGI is een bedrijf waar alles mogelijk is. Wanneer je kennis mist, dan zorgt CGI dat dit wordt aangevuld door de Academy. Wanneer je wil connecten met collega’s uit je vakgebied kun je terecht bij een practice. En wanneer je behoefte hebt aan contact met mede young professionals hebben we CGI NEXT, de young professional community binnen CGI. Kortom, binnen een dynamisch bedrijf als CGI is er van alles mogelijk en altijd iets te doen en ik ben daarom ook heel trots om hier als UX Designer te werken.

Wil je ook deelnemen aan het jongerennetwerk NextGen?

Ben je een young professional en werk je bij een lidbedrijf van NLdigital?

Meld je aan

Wat voor functie heb je en wat houdt dat precies in?

“Als User Experience Designer hou ik mij in het kort bezig met het ontwerpen van de optimale gebruikerservaring binnen websites, apps, systemen en software. Dit doe ik door onderzoek te doen naar de behoefte van de gebruiker en deze te vertalen in een gebruiksvriendelijk ontwerp die ik daarna weer test. Binnen CGI doe ik dit bij de Government sector, maar word ik ook breder ingezet bij andere sectoren. Naast UX Designer ben ik ook Content Creator in het bestuur van CGI NEXT.

Hoe ziet de vrijdagmiddag eruit bij CGI?

“Normaal gesproken was op de vrijdag iedereen vanaf 16 u. welkom op de 10e verdieping om de bar van Ome Rinus een biertje te tappen. Nu al even ziet de vrijdagmiddag bij CGI er niet heel levendig meer uit, de bar is helaas dicht door Corona. Wel hebben we onderling tussen collega’s contact en drinken we zo nu en dan een digitaal biertje!

Waar ben je het meest trots op dat je hebt bereikt in je carrière?

“Om eerlijk te zijn ben ik op best veel dingen trots. Het voelt altijd goed om te zien dat een portaal of systeem waar je aan mee hebt gewerkt, gebouwd wordt. Los van dit ben ik het meest trots op dat ik de Nielsen Norman Conferentie heb mogen bij wonen en mij zo een ‘gecertificeerde UX Designer’ mag noemen. Vanuit deze rol geef ik met twee andere collega’s UX trainingen binnen CGI en dit vind ik geweldig om te doen”.

Waar kijk je het meest naar uit zodra de Coronacrisis voorbij is?

“Alhoewel het thuiswerken mij niet eens zo slecht valt, mis ik toch wel het zien van mijn collega’s en vrienden. Ik kan niet wachten om weer zonder zorgen een avond met vrienden te zijn, een feestje bij te wonen of normaal op (ski)vakantie te kunnen. Daar kijk ik echt naar uit”.

Wat is jouw favoriete tech evenement?

“Oei, om eerlijk te zijn woon ik niet heel veel tech evenementen bij en kan ik hier niet veel over vertellen. Wellicht in de toekomst!”

Welke Netflix serie heb je ontdekt tijdens de Coronacrisis?

“Heb je even? Alternated Carbon, Outer Banks, Snowpiercer en nog veel meer. Door de Coronacrisis heb ik geleerd om te ontspannen en niet iedere avond iets te moeten doen. En ja, dit ontspannen heb ik zeker gedaan door series te kijken, terwijl ik Animal Crossing speelde op de Switch.”

Wat is jouw favoriete quote?

“Smile is the only way when your face makes curve upwards. So keep smiling & let’s spread positive energy in and surround.”

Over NextGen

NextGen is het jongerennetwerk van NLdigital en verbindt jonge, ambitieuze talenten uit de digitale sector. Het netwerk biedt handvatten aan bedrijven om millennials te binden en aan young professionals om de nieuwe leiders van morgen te worden: ‘The Next Generation’. Werk je bij een lidbedrijf van NLdigital en wil je ook deelnemen?

 

NLdigital respecteert jouw privacy. Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan.

In onze privacyverklaring lees je hoe we dat doen. Hieronder lees je over de cookies die we gebruiken.

Privacystatement
Instellingen

NLdigital respecteert jouw privacy

Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan. In onze privacyverklaring lees je hoe we dat doen. Hieronder lees je over de cookies die we gebruiken.

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het tonen van de website en de bijbehorende functionaliteit, en voor het uitvoeren van de gevraagde dienstverlening.

Lees meer

We optimaliseren continu onze website. Daarvoor analyseren we websitebezoek via Google Analytics. Dit hebben we op de privacyvriendelijke wijze, volgens de handleiding van de Autoriteit Persoonsgegevens, ingericht.

Lees meer

Met Linkedincampagnes introduceren we ons collectief en onze diensten in de digitale sector. We slaan gegevens over websitebezoek op om de effectiviteit van onze advertenties te meten, om advertenties te leveren die relevant zijn en om het aantal keren dat je een advertentie ziet te beperken.

Lees meer
Vergeet alles Jouw voorkeuren zijn verwijderd