Digitale geletterdheid in onderwijs: Studiereis Denemarken dag 1

René Speelman is namens de Werkgroep Onderwijs van Nederland ICT op studiereis naar Denemarken. Daar kijkt hij namens het bedrijfsleven met overheid en onderwijs samen welke lessen we van hun ervaringen kunnen leren. Hij doet verslag van de eerste dag:

De laatste vernieuwing van het curriculum voor het onderwijs in Nederland dateert uit 2005. Inmiddels is er een generatie – die volledig met digitale middelen is opgegroeid – gepasseerd, maar in het curriculum is digitalisering nog niet geborgd. Nóg niet, want er wordt hard aan gewerkt om in 2022 zover te zijn. Ondertussen leren we van de ervaringen van anderen. Daarom mogen we nu een kijkje in de keuken nemen bij het Ministerie van Onderwijs in Denemarken. Alhoewel het onderwijs in Denemarken anders georganiseerd is, is de problematiek vergelijkbaar. Er is nauwelijks onderzoek naar het effect van digitale ontwikkelingen op het welzijn van kinderen. En er zijn grote verschillen in digitale vaardigheden bij zowel de leerlingen als de leerkrachten. Het succes van meer digitale vaardigheden bij leerlingen hangt te vaak af de ‘digipassie’ van de leerkracht. Net als in Nederland, moet ook hier wat gebeuren om leerlingen gereed te maken voor een leven in een maatschappij die vol zit met technologie. Ole Sejer Iversen, professor Child Computer Interaction van de Aarhus University is betrokken bij de digitaliseringsagenda in Denemarken. Hij bevestigt de urgentie om in actie te komen. Kinderen hebben bijvoorbeeld geen idee wat algoritmes doen. Sterker nog, ze hebben vaak geen idee wat de intentie van de auteur is. Om concrete stappen te nemen hebben ze in Denemarken in korte tijd vier competenties ontwikkeld die de leidraad zijn voor het digitaliseringscurriculum:

Op dit moment voeren de Denen bij 46 scholen een pilot uit. Bij de ene helft worden de competenties integraal aangeleerd, als onderdeel van de bestaande vakken. Bij de andere helft van de scholen worden de competenties als vakken apart ingeroosterd. De pilot is nog in volle gang. Het is dus nog niet duidelijk welke wijze het meest effectief is. Wat wij nu meenemen is dat er op heel veel fronten tegelijk gewerkt moet worden, iedereen moet digitaal vaardiger worden: de leerkrachten, de leerlingen, de politici en de schoolbesturen. Maar ook moet de discussie over ethiek gevoerd worden en moet er meer onderzoek gedaan worden om de resultaten van diverse initiatieven te kunnen evalueren. Of alles tegelijk aanpakken ook het meest effectief is, is nog onduidelijk. Wel werd duidelijk dat voor het behalen van de competenties en het creëren van een versnelling, een structurele samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven onontbeerlijk is.


Deel via:

Het laatste nieuws

NLdigital waarschuwt voor juridische gebreken in onverwacht toegevoegd artikel Cyberbeveiligingsbesluit

NLdigital waarschuwt voor juridische tekortkomingen in een onverwacht toegevoegd artikel aan het Cyberbeveiligingsbesluit, dat ministers vergaande bevoegdheden geeft zonder voorafgaande consultatie of wettelijke basis. De organisatie roept op tot het schrappen of herzien van het artikel en biedt een alternatief gebaseerd op het Duitse NIS2-model.
Cybersecurity

Marcel Timmer van Red Hat over het lidmaatschap bij NLdigital

Red Hat ziet in NLdigital een essentieel netwerk om samen te werken aan digitale soevereiniteit, cybersecurity en keuzevrijheid in IT. Het lidmaatschap biedt waarde door kennisdeling, beleidsbeïnvloeding en een sterk ecosysteem van partners binnen de Nederlandse digitale sector.
Werkgeverschap

Iquality over NLdigital: Een partner die juridische zekerheid en vooruitblik biedt

"Voor een organisatie als de onze, zonder juristen in huis, is het ontzettend waardevol om een partner te hebben die...
Contracten & voorwaarden

NLdigital lanceert ambitieus verkiezingsmanifest: “Nederland digitaal vooruit” 

NLdigital, de branchevereniging van 600 digitale bedrijven in Nederland, presenteert vandaag haar verkiezingsmanifest "Nederland digitaal vooruit - Een agenda voor de verkiezingen van 2025". Met een dringende oproep tot actie schetst de organisatie hoe Nederland door massale digitalisering de grootste economische uitdaging uit haar geschiedenis kan overwinnen. 
Politiek & wetgeving

Een diep geloof in het talent van mensen:  zij-instroompact voor ICT-potentieel

NLdigital zet in dit artikel de digitale prioriteiten van het Deense voorzitterschap uiteen en deelt in een volgend artikel onze analyse. 
Digitaal Talent