1 juli 2019

Deense inspiratie voor digitale geletterdheid in het onderwijs

AANSLUITING ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT, WERKGROEP ONDERWIJS, ONDERWIJS & ARBEIDSMARKT

In Nederland wordt hard gewerkt aan curriculumvernieuwing die het onderwijs beter moet laten aansluiten op de digitaliserende toekomst. Maar ook de kinderen die nu naar school gaan verdienen een goede voorbereiding op die toekomst. Hoe borgen we dat kinderen vóór de invoer van het nieuwe curriculum digitaal geletterd zijn? Hoe kan het onderwijs hen nu al klaarstomen voor de digitale revolutie? René Speelman gaat tijdens een studiereis naar Denemarken, namens de Werkgroep Onderwijs van Nederland ICT, op zoek naar antwoord op deze vragen.

In Denemarken zijn overheid en onderwijs al een stap verder met het invoeren van digitale geletterdheid in het onderwijs. Waar Nederland in de laatste feedbackfase zit voor de inhoud van het curriculum, heeft Denemarken al ervaring opgedaan met de implementatie ervan. Bij de Denen kan daarom tijdens de studiereis, van 3 tot en met 5 juli 2019, volop inspiratie worden opgedaan.

Breed spectrum aan partijen aanwezig

René Speelman, werkzaam bij Sogeti en lid van de Werkgroep Onderwijs, voegt zich bij een divers gezelschap:

“We gaan met het ontwikkelteam van het nieuwe curriculum, bestuurders uit het onderwijs, ambtenaren én het bedrijfsleven in gesprek met de Denen. Een brede en daardoor effectieve samenstelling, want iedereen doet inspiratie op vanuit een andere invalshoek. Die inspiratie nemen we mee naar gezamenlijk overleg én in onze eigen achterban.”

Verwerken van ervaringen

Tijdens de studiereis gaat het gezelschap in gesprek met het Deense Curriculum.nu, het ministerie van Onderwijs en een lerarenopleiding. Ook staan bezoeken gepland aan basis- en middelbare scholen. Tijdens een bezoek aan LEGO wordt ingegaan op Deense publiek-private samenwerkingen. Speelman: “In voorbereiding op de reis stellen we een aantal mogelijk implementatie-voorstellen op voor het nieuwe curriculum. Tijdens de gesprekken en bezoeken tasten we af in hoeverre onze voorstellen zouden werken, gezien de ervaringen die de Denen al hebben met het digitaliseren van hun onderwijs.”

Rol voor het bedrijfsleven

Als vertegenwoordiger namens Nederland ICT, gaat Speelman met name op zoek naar het bedrijfsperspectief: “Als ICT-sector voelen we de urgentie om de leerlingen van dit moment al digitale geletterdheid bij te brengen. Daarom initiëren veel bedrijven al eigen initiatieven waarbij ze bijvoorbeeld gastlessen op basisscholen, of programmeerlessen op middelbare scholen geven. Ik ben erg benieuwd hoe het bedrijfsleven in Denemarken zijn maatschappelijke rol invult. Hoe is de samenwerking tussen overheid, onderwijs en bedrijfsleven? En kunnen wij als Nederlands bedrijfsleven onze rol effectiever of meer inspirerend vormgeven?”

Werkgroep Onderwijs

Nederland ICT zet zich in voor het digitaliseren van het Nederlandse onderwijs. Onder leiding van bestuurslid Michiel van Vlimmeren komt de Werkgroep Onderwijs periodiek bij elkaar om concrete stappen te zetten voor een betere match tussen onderwijs en arbeidsmarkt en het verhogen van de digitale geletterdheid in het onderwijs. Zo wordt volgende week een arbeidsmarktonderzoek gepresenteerd, en wordt ingezet op het opschalen van succesvolle scholingsinitiatieven vanuit de arbeidsmarkt. Wil je ook bijdragen? Meld je dan voor deze werkgroep aan bij Jelmer Schreuder.