2 september 2015

Consument verzuimt nog te vaak elektronische apparatuur in te leveren

CIRCULAIRE ECONOMIE, ICT MILIEU, DUURZAAMHEID

Verslaggever Jeroen Trommelen meldt dat de inzameling van gebruikte elektronische apparaten in Europa ernstig tekortschiet vanwege diefstal van materialen en luie consumenten die niet meewerken aan verantwoorde inzameling. Ook Nederland blijft achter bij de koplopers.

Over vier jaar moet Nederland 85 procent van de afgedankte apparaten verantwoord verwerken. Hiervoor is de medewerking van de burger noodzakelijk. Nog steeds verdwijnen veel kleine afgedankte elektrische apparaten in de vuilnisbak, terwijl er inmiddels meer dan tienduizend inzamelpunten zijn in Nederland. Bij veel bekende winkelketens (supermarkten, elektronicawinkels, doe-het-zelfzaken en tuincentra) kunnen apparaten gratis ingeleverd worden, en ook bij alle milieustraten van de gemeenten. Deze afgedankte apparaten worden verantwoord en hoogwaardig gerecycled.

In de app Recyclemanager kunnen consumenten de inleverpunten in hun buurt vinden. Daarnaast loopt een aantal campagnes waarin de consument gewezen wordt op het belang van het inleveren van oude apparaten voor optimale recycling. Kortom, alle ingrediënten voor succesvolle inzameling zijn er. De consumenten moeten ze alleen nog weten te vinden en gebruiken. Dus: gooi nooit weg, maar lever in!

Voor ICT-afval wordt in Nederland ruim aan de inzamel- en hergebruiknormen voldaan. ICT Milieu rapporteert hier jaarlijks over in de ICT Milieumonitor.

 

NLdigital respecteert jouw privacy. Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan.

In onze privacyverklaring lees je hoe we dat doen. Hieronder lees je over de cookies die we gebruiken.

Privacystatement
Instellingen

NLdigital respecteert jouw privacy

Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan. In onze privacyverklaring lees je hoe we dat doen. Hieronder lees je over de cookies die we gebruiken.

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het tonen van de website en de bijbehorende functionaliteit, en voor het uitvoeren van de gevraagde dienstverlening.

Lees meer

We optimaliseren continu onze website. Daarvoor analyseren we websitebezoek via Google Analytics. Dit hebben we op de privacyvriendelijke wijze, volgens de handleiding van de Autoriteit Persoonsgegevens, ingericht.

Lees meer

Met Linkedincampagnes introduceren we ons collectief en onze diensten in de digitale sector. We slaan gegevens over websitebezoek op om de effectiviteit van onze advertenties te meten, om advertenties te leveren die relevant zijn en om het aantal keren dat je een advertentie ziet te beperken.

Lees meer
Vergeet alles Jouw voorkeuren zijn verwijderd