Column Lotte de Bruijn: ‘Prioriteitenlijstje’

Terwijl de samenleving langzaam haar weg zoekt uit de Coronacrisis, lijkt de economie weer op volle toeren te draaien. Een aantal sectoren – waaronder de onze – zit alweer op het niveau van vóór de crisis. Bedrijven zijn volop bezig met investeren en het zoeken naar nieuwe kansen. Is het dan weer volledig business as usual? Of heeft de Coronacrisis invloed op de strategische prioriteiten van bedrijven? 

Precies die vraag stelde ING een aantal C-level managers van grote bedrijven. Wat blijkt? Digitalisering staat na de crisis bovenaan het prioriteitenlijstje. Van de ondervraagde topmannen en vrouwen gaf 70 procent aan dat ze een versnelling in digitale innovatie voorzien. Met name de digitalisering van klantgerichte en interne processen staat hoog op de agenda. Op de langere termijn willen de topmanagers ook meer inzetten op het benutten van klantdata voor het verbeteren van hun productaanbod en marketing.

Over de invloed van Corona op digitalisering is al heel veel geschreven. Ook ik riep ruim een jaar geleden in deze column al enthousiast dat werken op afstand nu echt doorgebroken was. Maar of al die effecten op de lange termijn echt blijvend zijn, is natuurlijk afwachten. Wat dat betreft is het ING-onderzoek een positief signaal. Ik vind het daarbij belangrijk om onderscheid te maken tussen het digitaliseren van businessprocessen en een meer fundamentele digitale transformatie van het bedrijf. Uit het onderzoek van ING blijkt dat ook dat laatste op de agenda staat.

Dat is goed nieuws. NLdigital onderzoekt op dit moment samen met het Nationaal Register of digitalisering voldoende geborgd is in de boardroom. Uit onze nulmeting in 2019 bleek dat dit lang niet altijd het geval is. De houding van bestuurders was toch nog vaak: als die ‘jongens van IT’ maar zorgen dat alles werkt en er geen gekke dingen gebeuren, dan vind ik het best. Ik heb goede hoop dat we in onze nieuwe inventarisatie dat geluid veel minder horen.

Wie digitale transformatie als strategische prioriteit op de agenda zet, kijkt veel breder dan alleen de techniek. Het raakt aan je relatie met je medewerkers, je verdienmodel, je organisatievorm, de omgang met klanten en partners, je plek in de maatschappij. Ik kan digitalisering niet los zien van andere grote maatschappelijke en economische ontwikkelingen.

Wat dat betreft heb ik goed nieuws voor de topmanagers. Uit het ING-onderzoek blijkt namelijk ook dat duurzaamheid het andere grote strategische onderwerp is. En duurzaamheid en digitalisering gaan hand in hand. Virtualisatie, digital twins, slimme kantoren, duurzame datacenters, minder verspilling door slimmere inkoop, preventief onderhoud… Ik voorspel een enorme groei in manieren waarop digitale technologie gaat helpen om duurzaamheidsdoelen te halen. Dus een slimme bestuurder combineert de twee topprioriteiten en slaat twee vliegen in één klap.

Dit is een column van onze directeur Lotte de Bruijn en is verschenen in oktober 2021 in ICT Magazine


Deel via:

Het laatste nieuws

NLdigital en overheid starten dialoog over soevereine cloud voor Nederland

Nederland ICT heeft samen met het Nationaal Register en met steun van VNO-NCW onderzoek gedaan naar kennis van digitalisering in de boardroom. 12 maart wordt het rapport overhandigd in Den Haag aan Hans de Boer, voorzitter van VNO-NCW. Ben je lid van Nederland ICT en directielid, dan ben je van harte uitgenodigd om aanwezig te zijn.
Politiek & wetgeving

ABRO: Nieuwe beveiligingseisen voor leveranciers aan Rijksoverheid en Politie

Vanaf 2026 geldt met ABRO één uniform stelsel van beveiligingseisen voor leveranciers aan de Rijksoverheid en Politie, gericht op het beschermen van de nationale veiligheid tegen onder andere spionage en sabotage. Leveranciers moeten rekening houden met strengere, proportioneel toegepaste eisen op gebieden als cyber, cloud en ketenbeveiliging, waarbij het Nationaal Bureau Industrieveiligheid toeziet op de naleving.
Politiek & wetgeving

Wat betekent de verkiezingsuitslag voor de digitale sector? 

Nu de verkiezingsuitslag op hoofdlijnen vastgesteld is, kunnen we voorzichtig mogelijke coalities in kaart gaan brengen. We kijken naar reële coalities op basis van de uitslag, wat partijen eerder zelf uitgesproken hebben, en ook zetelaantallen in de Eerste Kamer. Met behulp van onze analyse van de verkiezingsprogramma’s kijken we ook vooruit naar wat deze coalities zullen betekenen voor de digitale sector. Met VNO-NCW en MKB-Nederland delen wij in ieder geval de visie dat de politiek geen tijd te verliezen heeft en nú werk moet maken van een stabiel en daadkrachtig kabinet. 
Politiek & wetgeving

NLdigital: Volt meest digitaal, CDA verrassende binnenkomer kopgroep

NLdigital analyseerde alle partijprogramma’s op digitale thema’s: Volt scoort het hoogst, gevolgd door VVD, D66 en verrassend CDA. De Verkiezingsmatrix laat grote verschillen zien per thema: innovatie en AI krijgen veel aandacht, maar cybersecurity en digitale overheid blijven onderbelicht. NLdigital ziet bij een mogelijke nieuwe coalitie met VVD, CDA en D66 kansen voor serieuze stappen in de digitale economie.
Politiek & wetgeving

Nieuwe manager grootzakelijk bij NLdigital: Jochem de Groot start als hoofd Beleid & Public Affairs

Jochem de Groot is gestart als manager grootzakelijk en hoofd Beleid & Public Affairs bij NLdigital. Met zijn brede ervaring op het snijvlak van technologie, beleid en strategie gaat hij zich richten op thema’s als digitale autonomie en AI-regulering. Jochem wil een brug slaan tussen de grootzakelijke achterban en beleidsmakers in Den Haag en Brussel.