Column Lotte de Bruijn: ‘Contact tracing app’

Een goede vraag leidt tot een goed antwoord. Vanuit die simpele gedachte organiseert NLdigital al jarenlang dialoogsessies tussen de overheid en marktpartijen over voorgenomen ICT-projecten. Met deze ICT Markttoets kunnen overheidsorganisaties al in een vroeg stadium kennis van bedrijven benutten om hun vraag zo scherp mogelijk te formuleren. Dat leidt tot betere aanbestedingen en uiteindelijk tot een grotere kans van slagen van het project.

Hoe nuttig die dialoog ook is, het blijft een momentopname. Door het keurslijf van de aanbestedingen gaan op een gegeven moment de luiken bij de overheid dicht en start het gesprek pas weer als de opdracht is gegund en de winnende partij aanschuift om met het project te beginnen. Maar dan staan de kaders al vast en is het lastig om nog bij te sturen.

Ik moest hier aan denken toen ik de ontwikkelingen volgde rond de plannen van de overheid voor een Corona-app. Op het moment dat ik deze column schrijf is het een ruime week geleden dat minister De Jonge in een persconferentie aankondigde dat de overheid van plan was twee Corona-apps te ontwikkelen. Wat volgde was een soort aanbestedingstraject on steroids. Eerst kwam er een ongevraagde, openbare ICT Markttoets op gang waarin heel Nederland zijn visie deelde over de zin en onzin van een dergelijke app. Vervolgens verraste het ministerie van VWS iedereen met een razendsnelle tender tijdens het Paasweekend. Terwijl ik deze column schrijf is het ministerie bezig de honderden reacties op die tender te verwerken tot een ‘appathon’ en een kleine week later moet het eindproduct al af zijn.

Het is natuurlijk een enorme opgave voor het ministerie en het lijkt er tot nu toe op dat ze er in slagen de belangrijkste bezwaren en randvoorwaarden mee te nemen. Maar ik vraag me ernstig af of dit de beste aanpak is. Zeker in crisistijd gaan de ontwikkelingen razendsnel. We weten bijvoorbeeld dat Google en Apple samen bezig zijn hun besturingssystemen aan te passen om een dergelijke contact-tracing-app te faciliteren. Daar gaat de overheids-app door deze manier van werken geen gebruik van kunnen maken. En dat is ontzettend zonde.

Het roept bij mij de vraag op hoe we nu en in de toekomst om moeten gaan met aanbestedingen. Het gaat in deze tijd vaak over de lessen die we kunnen leren van de crisis. Terug naar hoe het was gaat niet meer, daar zijn de meesten het wel over eens. Wat betekent dat dan voor aanbestedingen die pré-Corona al in gang zijn gezet? Heeft het nog zin die door te zetten als we nu al weten dat de werkelijkheid straks heel anders is? De starheid van aanbestedingen zit ons nu flink in de weg.

Eén van de lessen die ik heb geleerd is dat we op basis van wederzijds vertrouwen, flexibiliteit en gelijkwaardige samenwerking tot fantastische dingen in staat zijn. Als de crisis voorbij is lijkt dat me een prachtig uitgangspunt voor een discussie over aanbesteden post-Corona.

Deze column is in april 2020 verschenen in ICT Magazine.


Deel via:

Het laatste nieuws

NLdigital lanceert NLdigital Voorwaarden 2025 

NLdigital brengt nieuwe algemene voorwaarden voor IT-bedrijven op de markt. Deze NLdigital Voorwaarden 2025 vervangen de veelgebruikte NLdigital Voorwaarden uit...
Contracten & voorwaarden

Staatssecretaris en wethouder trappen uitgifte overheidslaptops af om digitale kloof te verkleinen

Staatssecretaris Eddie van Marum en wethouder Abdelhaq Jermoumi gaven in Leiden het startsein voor de uitgifte van opgeknapte overheidslaptops aan mensen in een financieel kwetsbare positie. De samenwerking tussen Stichting Allemaal Digitaal en het ministerie van Binnenlandse Zaken moet helpen de digitale kloof te verkleinen en toegang tot online overheidsdiensten te verbeteren. De gedoneerde laptops zijn duurzaam hergebruikt en worden gekoppeld aan lokale ondersteuning om digitale vaardigheden te versterken.
Digitaal meedoen

Onderzoek Ipsos I&O: meeste kiezers zien sterke digitale economie als sleutel tot toekomst Nederland 

Een ruime meerderheid van de Nederlanders ziet een sterke digitale economie als essentieel voor de toekomst van Nederland, met brede steun voor investeringen in digitale veiligheid, omscholing en eigen technologie. Ondanks deze urgentie is digitalisering voor weinig kiezers een beslissend verkiezingsthema, wat wijst op een kloof tussen het maatschappelijke belang en de politieke prioriteit.
Politiek & wetgeving

Switch to Digital: door én voor zij-instromers 

Switch to Digital is een nieuw platform, gebouwd door zij-instromers, dat hen helpt een plek te vinden in de digitale sector. Het initiatief benadrukt dat motivatie en vaardigheden net zo belangrijk zijn als diploma’s, en roept werkgevers op om verder te kijken dan het cv.
Digitaal Talent

Rob Knigge (Accenture) over het lidmaatschap bij NLdigital

Rob Knigge, Country Managing Director bij Accenture, benadrukt het belang van samenwerking om digitalisering in Nederland te versnellen. Via NLdigital wil Accenture bijdragen aan beleid, kennisdeling en verantwoorde inzet van AI. Investeringen in vaardigheden, infrastructuur en vertrouwen zijn volgens hem cruciaal voor een toekomstbestendige digitale samenleving.
Werkgeverschap