20 april 2017

Bestuurslid pleit in Kamer voor digitale geletterdheid in het onderwijs

PROGRAMMEREN IN HET ONDERWIJS, ONDERWIJS & ARBEIDSMARKT

Ernst-Jan Stigter (Microsoft), portefeuillehouder Onderwijs & arbeidsmarkt hield vorige week in een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer een pleidooi voor het verplichten van digitale geletterdheid in het onderwijs. Hij benadrukte daarbij de noodzaak en de urgentie van aanpassingen van het curriculum.


Stigter was als portefeuillehouder Onderwijs & arbeidsmarkt van het bestuur van Nederland ICT uitgenodigd om de visie van de ICT-sector te geven op herziening van het curriculum van het basis- en voortgezet onderwijs. Nederland ICT wil dat digitale geletterdheid een vast onderdeel wordt van het curriculum. Hieronder vallen computational thinking, basiskennis van ICT, mediawijsheid en informatievaardigheden. Stigter benadrukte dat dit geen doel op zich is, maar een middel om de leerlingen van nu voor te bereiden op een toekomst waarin alle beroepen vragen om begrip van ICT.

Het belang van digitale geletterdheid wordt breed gedeeld, maar het tempo waarop de vernieuwing van het curriculum nu gaat is te traag. Binnen Europa loopt Nederland nu al achter. Stigter riep de politiek daarom op tot meer ambitieuze doelstellingen op dit vlak.

De complete hoorzitting is hier terug te kijken. Hieronder een fragment van het pleidooi van Stigter.

 

hghghh

NLdigital respecteert jouw privacy. Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan.

In onze privacyverklaring lees je hoe we dat doen. Hieronder lees je over de cookies die we gebruiken.

Privacystatement
Instellingen

NLdigital respecteert jouw privacy

Daarom geven we je de controle over de manier waarop wij met je data omgaan. In onze privacyverklaring lees je hoe we dat doen. Hieronder lees je over de cookies die we gebruiken.

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het tonen van de website en de bijbehorende functionaliteit, en voor het uitvoeren van de gevraagde dienstverlening.

Lees meer

We optimaliseren continu onze website. Daarvoor analyseren we websitebezoek via Google Analytics. Dit hebben we op de privacyvriendelijke wijze, volgens de handleiding van de Autoriteit Persoonsgegevens, ingericht.

Lees meer

Met Linkedincampagnes introduceren we ons collectief en onze diensten in de digitale sector. We slaan gegevens over websitebezoek op om de effectiviteit van onze advertenties te meten, om advertenties te leveren die relevant zijn en om het aantal keren dat je een advertentie ziet te beperken.

Lees meer
Vergeet alles Jouw voorkeuren zijn verwijderd