Actueel

Eindrapport ICT~Haalbaarheidstoets Project Drife nu te downloaden

Onlangs is in opdracht van de Dienst Vervoer & Ondersteuning (DV&O) van het ministerie van Veiligheid en Justitie de ICT~Haalbaarheidstoets ‘Project Drife’ uitgevoerd. Met deze ICT~Haalbaarheidstoets wilde de DV&O in contact komen met bedrijven die ervaring hebben met de implementatie van systemen voor het aanvragen, plannen en roosteren van het vervoer van justitiabelen.

Softwareleveranciers opgelet: de IBAN-acceptgiro komt eraan!

Op 1 februari 2014 gaan de nationale betaalmarkten op in één Europese betaalmarkt, de Single Euro Payments Area (SEPA). Vanaf dat moment betaalt iedereen in Europa met Europese producten die gebaseerd zijn op gemeenschappelijke betaalstandaarden. Dit geldt voor zowel binnenlandse als buitenlandse transacties. Voor uw betalingen gebruikt u dan alleen nog IBAN (International Bank Account Number).

Nieuwe naam ICT~Office luidt Nederland ICT

Vanaf 14 december is ‘Nederland ICT’ de nieuwe naam van ICT~Office. De naam Nederland ICT laat zien dat deze branchevereniging dé vertegenwoordiger van alle ICT-bedrijven in Nederland wil zijn. Er is gekozen voor een nieuwe naam, omdat kantoortechnologie – waaronder copiers en printers – inmiddels een onderdeel van ICT is.

Jonge ICT’ers centraal tijdens strandborrel ‘Let IT shine’

ICT~Office en Automatisering Gids organiseerden op donderdag 20 september de strandborrel ‘Let IT shine’, hèt nazomerse netwerkevenement voor de ICT-sector.  Voor ruim 200 mensen, waaronder ICT-bedrijfsleven, jonge startups, overheid en media, was dit een perfecte gelegenheid om bij te praten en te netwerken.

Zes startups verdienen topcoach via ICT~Office

Zes jonge ICT-startups beschikken vanaf vandaag over een CEO van een beeldbepalend ICT-bedrijf als persoonlijke coach. Dat is de succesvolle uitkomst van de eerste editie van NewBeez On Stage op 20 september, een initiatief van ICT~Office dat wordt gesteund door KPN en de Gemeente Den Haag. Mei Ling Tan van House of Einstein won met haar pitch een geheel verzorgd ICT-Bootcamp in Tel Aviv. Deze reis is beschikbaar gesteld door de Israëlische ambassade.

Social media en juridisch aspect zorgen voor boeiend Innovatiecafe

Ondernemer Arko van Brakel en ICT~Office organiseerden op woensdag 19 september de derde editie van het ICT~Office Innovatiecafé. In een informele setting konden de aanwezige ondernemers met elkaar in gesprek raken om ervaringen uit te wisselen en hun netwerk te vergroten en te verstevigen. Thema was social media en de juridische spelregels binnen uw onderneming.

ICT~Office: bezuinigen kan met ICT

Zoals verwacht wordt in de Troonrede sterk de nadruk gelegd op de noodzaak van bezuinigingen. ICT~Office ziet tal van kansen om vele miljarden te besparen door de inzet van ICT. Onlangs heeft de initiatiefgroep 20×20 aangetoond dat vele miljarden bespaard kunnen worden door overheidstaken anders en vooral slimmer in te richten. ICT~Office steunt dit initiatief en roept het huidige kabinet op te onderzoeken welke voorstellen snel ingevoerd kunnen worden zodat het nieuw te vormen kabinet een vliegende start kan maken.

Eindrapport ICT~Marktspiegel ON2013 online beschikbaar

ICT~Office heeft 21 juni in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties en Logius een ICT~Marktspiegel uitgevoerd. Onderwerp was ON2013, de werktitel van het programma dat moet leiden tot een nieuw contract voor de netwerkdiensten rijksdienst.

‘MKB in ICT-sector krijgt moeilijker krediet’

ICT-bedrijven krijgen minder makkelijk krediet dan voor de crisis. Dit blijkt uit de ICT~Kwartaalmonitor die ICT~Office op 15 augustus heeft uitgebracht. Voor ICT-bedrijven met minder dan 200 medewerkers geldt zelfs dat bijna twee op de drie bedrijven moeilijkheden ondervindt bij het verkrijgen van krediet. Vooral het MKB ondervindt dus hinder van de moeilijkere kredietverstrekking. Uit het themakatern ‘bedrijfsfinanciering’ is verder op te maken dat ruim 50% van de ICT-bedrijven met belangstelling kijkt naar de mogelijkheden van crowdfunding.

Is uw administratie klaar voor SEPA/IBAN? Niets doen is geen optie!

De 27 lidstaten van de Europese Unie plus Noorwegen, Zwitserland, IJsland, Liechtenstein en Monaco gaan per 1 februari 2014 over op SEPA. De nationale betaalmarkten smelten dan samen tot één Europese betaalmarkt, genaamd Single Euro Payments Area. De nationale betaalmiddelen maken plaats voor Europese betaalproducten waarmee u zowel in eigen land als grensoverschrijdend in euro’s kan pinnen, betalen en incasseren. Ook Nederland gaat over op SEPA.

Wat verstaat ICT~Office onder het thuiskopiestelsel?

In hoger beroep heeft de rechter onlangs bepaald dat houders van auteursrecht recht hebben op een thuiskopievergoeding. De staat moet de rechthebbenden compenseren voor de door de bevriezing van het thuiskopiesysteem geleden schade van de afgelopen jaren. Het lijkt er dus op dat er per 1 januari 2013 – wanneer de huidige bevriezing afloopt – nieuwe heffingen worden ingevoerd. Dit zou dan gebeuren op producten die tot voor kort niet onder het systeem vielen, zoals smartphones, harddisks, set top boxes, memory cards en HDD-recorders.

Registratieplicht voor detacheringsbedrijven, wat betekent dit voor u?

Sinds 1 juli 2012 zijn alle uitzend- en detacheringsbedrijven wettelijk verplicht zich als zodanig in te schrijven in het door de Kamer van Koophandel (KvK) gehouden handelsregister. Deze verplichting is het gevolg van een onlangs door de Eerste Kamer aangenomen wijzigingswet van de Wet Allocatie Arbeidskrachten door Intermediairs (WAADI).

ICT~Office: zorg voor een effectieve meldplicht security breaches

ICT~Office vindt het belangrijk dat digitale inbreuken vroegtijdig worden opgespoord. Een snelle reactie voorkomt dat een inbreuk tot veel schade leidt. Sommige ernstige digitale inbreuken kunnen namelijk de continuïteit van de dienstverlening verstoren. Wanneer er maatschappelijke ontwrichting dreigt, moet ook de overheid worden geïnformeerd. ICT~Office vindt het doen van deze melding belangrijk. Een verplichte melding moet echter wel in verhouding staan tot de ernst van de situatie en de administratieve lasten zo beperkt mogelijk houden.

Minder ICT-afval ingezameld, ICT~Milieu wil wettelijke maatregelen

De hoeveelheid ingezameld ICT-afval door het inzamelsysteem van ICT~Milieu is in 2011 met 11,2% afgenomen ten opzichte van 2010, zo blijkt uit de ICT~Milieumonitor 2012. ICT~Milieu pleit voor wettelijke maatregelen zoals een afgifteplicht voor gemeenten en bedrijven. Hiermee kan worden voorkomen dat afgedankte ICT-apparatuur wordt verhandeld en geëxporteerd zonder dat bekend is of deze apparatuur goed wordt gerecycled.

Eindrapport ICT~Haalbaarheidstoets Verwervingsstrategie Pardex online

Twaalf bedrijven namen op 8 mei jl. deel aan de workshop van de ICT~Haalbaarheidstoets ‘Verwervingsstrategie PARDEX (Passenger Related Data Exchange)’. Initiatiefnemer van de ICT~Haalbaarheidstoets was het ministerie van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties (BZK), dat de dialoog wilde aangaan met bedrijven die kennis en ruime ervaring hebben met het leveren van softwareoplossingen op het terrein van grensmanagement. De marktpartijen kwamen gezamenlijk tot het advies dat een succesvol verwervingsproces zeker haalbaar is.

MKB presenteert innovatieve oplossingen voor stedelijke veiligheid

Samen met de gemeente Den Haag en Nicis organiseerde ICT~Office 28 juni jl. het congres ‘ICT en stedelijke veiligheid’. Tijdens het congres werden twee parallelle Innovation Dens gehouden waarbij in totaal 10 ondernemers uit het MKB hun innovatieve oplossingen op het gebied van stedelijke veiligheid presenteerden. Dagvoorzitter was Frenk van der Linden.